تبلیغات
دانستنی های پزشکی .سلامت .بهداشت - پس از خوردن بسوزان!


درباره وبلاگ:

آرشیو:

طبقه بندی:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

صفحات جانبی:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

پس از خوردن بسوزان!

نوشته شده توسط:saeed shirmohamadi
شنبه 2 اسفند 1393-07:50 ب.ظ

معمولا بیشتر افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند و می‌خواهند با رژیم‌درمانی، وزنشان را پایین بیاورند، هنگام برنامه‌ریزی برای کم‌کردن وزن به همه چیز فکر می‌کنند جز متابولیسم بدنشان...

معمولا بیشتر افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند و می‌خواهند با رژیم‌درمانی، وزنشان را پایین بیاورند، هنگام برنامه‌ریزی برای کم‌کردن وزن به همه چیز فکر می‌کنند جز متابولیسم بدنشان

در حالی که میزان سوخت‌وساز بدن یا همان متابولیسم، نقشی اساسی در روند کاهش وزن دارد. اگر بدانید چطور می‌توانید قدری سوخت‌وساز بدنتان را در دوره رژیم‌درمانی بالا ببرید، به‌طور حتم نتیجه بهتر و البته کمی سریع‌تر می‌گیرید. در این بخش، ۴ راه برای افزایش سوخت‌وساز بدن به شما پیشنهاد می‌کنیم.

راه اول: ورزش کنید

ورزش منظم و روزانه می‌تواند سوخت‌وساز بدن را تا حد قابل قبولی بالا ببرد. البته به شرطی که بعد از ورزش به‌دلیل گرسنگی خوراکی‌‌های پرحجم و پرکالری نخورید! بگذارید یک مثال برایتان بزنیم. اگر یک فرد ۷۳ تا ۷۵ کیلویی، حدود یک ساعت با سرعت متوسط رو به تند (در حدی که عرق کند و ضربان قلبش تندتر شود) بدود، نزدیک به ۶۸۰ کیلوکالری انرژی می‌سوزاند. اگر همین فرد در طول این یک ساعت، فقط بخوابد یا بنشیند، نزدیک به ۷۵ تا ۹۰ کیلوکالری می‌سوزاند. پس ورزش می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن داشته باشد. اگر بعد از ورزش میل به مصرف خوراکی داشتید، می‌توانید میوه، سبزی، کاهو، چای یا قهوه تلخ میل کنید تا هم انرژی از دست‌رفته‌تان دوباره برنگردد و هم حجم مناسبی از خوراکی‌های مغذی در رژیمتان گنجانده شود.

راه دوم: آب، چای سبز و قهوه بنوشید

بدن ما برای سوزاندن کالری به آب هم نیاز دارد. کمبود آب بدن به معنای پایین‌آمدن قدرت سوخت‌وساز است. مطالعه‌ها نشان داده‌اند متابولیسم بدن افراد بزرگسالی که در طول روز

۸ لیوان یا بیشتر آب می‌نوشند، بسیار بیشتر از افرادی است که ۴ لیوان یا کمتر در روز آب مصرف می‌کنند. به همین دلیل اگر مصرف آب در طول دوران رژیم‌درمانی بیشتر باشد، امکان پایین‌آمدن وزن در زمان دلخواه و حتی زودتر از آن، دور از انتظار نخواهد بود. چای‌سبز حاوی پلی‌فنولی به نام EGCG است و به همین دلیل مصرف حدود ۳-۲ فنجان از آن در طول روز می‌تواند باعث افزایش ۴ درصدی سرعت سوخت‌وساز بدن شود. این پلی‌فنول علاوه بر افزایش متابولیسم، از گرفتگی عروق هم پیشگیری می‌کند و تا حدی شانس ابتلا به بیماری‌های کبدی و رشد سلول‌های سرطانی را هم کاهش می‌دهد. البته افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن با مصرف چای‌سبز زمانی محقق می‌شود که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و حداقل روزی ۳۰-۲۰ دقیقه هم ورزش کنید.

کافئین بالای موجود در قهوه می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن شود. محققان معتقدند آنها که می‌خواهند متابولیسم بدنشان را بالا ببرند و وزنشان را پایین بیاورند، می‌توانند برای مدتی قهوه و چای‌سبز تلخ را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند.

راه سوم: میان‌وعده بخورید

برخی افراد به خوردن میان‌وعده صبح یا عصر (و حتی پیش از خواب) عادت ندارند و نمی‌دانند وقتی فاصله طولانی بین ۲ وعده اصلی غذا مانند ناهار و شام ایجاد شود، میزان متابولیسم بدن تا حد زیادی پایین می‌آید. متخصصان تغذیه به تمام افراد به‌خصوص آنهایی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌کنند به جای ۳ وعده اصلی و با حجم زیاد، هر ۴-۳ ساعت یکبار غذا یا میان‌وعده با حجم اندک بخورند تا متابولیسم بدنشان بالاتر رود و کالری بیشتری در طول روز بسوزانند.

راه چهارم: خوب بخوابید

نتیجه مطالعه جامعی که در دانشگاه شیکاگو انجام شد، نشان می‌دهد داشتن خواب کافی می‌تواند بر بهبود عملکرد تک‌تک ارگان‌های بدن تاثیر بسزایی داشته باشد و حتی باعث افزایش متابولیسم بدن شود. محققان می‌گویند اگر بتوانید در طول شبانه‌روز حدود ۸-۷ ساعت خواب راحت داشته باشید، می‌توانید به کاهش یا حتی کنترل وزنتان امیدوار باشید اما اگر خوابتان کمتر از ۵ ساعت باشد، کاهش و کنترل وزن برایتان خیلی سخت خواهد شد.



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 2 اسفند 1393 07:54 ب.ظ

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر