تبلیغات
دانستنی های پزشکی .سلامت .بهداشت - زیاد پشت کامپیوتر نشستن عوارض دارد!!


درباره وبلاگ:

آرشیو:

طبقه بندی:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

صفحات جانبی:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

زیاد پشت کامپیوتر نشستن عوارض دارد!!

نوشته شده توسط:saeed shirmohamadi
دوشنبه 31 تیر 1392-11:50 ق.ظ


استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه برای اجزای مختلف بدن مضر است. خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست ، درد شانه و بازوها ، درد گردن، کمردرد و خمیدگی پشت از عوارض کار زیاد و طولانی مدت و نادرست با رایانه است.

کار با کامپیوتر

اگر بیش از دو ساعت در روز از رایانه استفاده ‌کنید، احتمال دارد که به «سندرم بینایی رایانه‌ای» مبتلا شوید.

دکتر جنیفر آشتون، پژوهشگر و متخصص کانادایی در این باره می گوید:

“سندرم بینایی رایانه‌ای یا «cvs» شامل علائمی است که در پی استفاده طولانی مدت از رایانه و ابزار الکترونیکی دستی، در طول روز و به طور مکرر بروز می‌کنند.

‌مهم ترین علائم این سندرم عبارتند از خستگی چشم، خشکی و تحریک پذیری چشم، خستگی عمومی بدن و سردردهای مکرر.

دکتر آشتون برای بهبود و کاهش خستگی چشمی در مبتلایان به این سندرم توصیه می‌کند کسانی که ساعات طولانی جلوی رایانه می‌نشینند، باید مدام پلک بزنند. با این کار اشک در چشم جریان پیدا می‌کند و نه تنها از خشکی چشم جلوگیری می‌کند، بلکه به طور طبیعی خاصیت درمانی دارد. کاربران باید پس از هر 10 دقیقه استفاده از رایانه، پلک‌های خود را به هم بزنند.


نکته سوم اطمینان از وجود نور مناسب در محیط است. بهتر است نور مناسب از بالای سر و در محدوده میز کار بتابد و نباید به خود فرد بتابد. همچنین باید صفحه مانیتور را طوری قرار داد که نور پنجره یا چراغ در آن منعکس نشود.
دیگر این که بعد از هر 20 دقیقه کار با کامپیوتر، 20 ثانیه به نقطه‌ای در مسافت 6 متری خیره شوند تا چشم ها استراحت کنند.

در پایان نیز تاکید می‌شود که موقعیت مناسب قرار دادن مانیتور، 15 تا 20 درجه پایین‌تر از سطح چشم هاست که 50 تا 70 سانتیمتر هم باید از چشم‌ها فاصله داشته باشد. “
کاربران رایانه، ساعد، دست‌، بازو، پشت و گردن خود را در یک حالت ثابت قرار می‌دهند و این عمل موجب وارد شدن فشار زیاد در مدت زمان طولانی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی منجر شود.
وجود نور کافی و مناسب ، استفاده از میز مخصوص که دارای عرض و ارتفاع استاندارد باشد، استفاده از صندلی مخصوص رایانه که ارتفاع آن طوری تنظیم شود که ستون فقرات کاربر را آزار ندهد و استفاده از زیرپایی برای جلوگیری از بی‌حسی پا می تواند در پیشگیری از مشکلات جسمی ناشی از رایانه موثر باشد

توصیه های سلامتی پشت رایانه :
* به صورت صحیح پشت یک میز کار خود بنشینید. کمر خود را صاف کرده، شانه ها را به عقب برده، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمان شما در یک راستا قرار گیرد.

* وقتی مشغول تایپ کردن هستید، بدن خود را در یک وضعیت متعادل و مناسب نگه دارید. مچ دستان شما باید اندکی از آرنج شما پایین تر باشد. این عمل از ابتلا به نوعی سندرم در مچ دست (سندروم تونل کارپال) شما جلوگیری می کند. پاهایتان را از زانو خم کنید، طوری که زانو از باسن اندکی بالاتر قرار گیرد. کف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یک چهارپایه یا زیرپایی مناسب قرار دهید.

* هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و با حرکات کششی بدن خود را نرمش دهید یا برای چند لحظه قدم بزنید.

نشستن صحیح پشت میز کامپیوتر

* ساق پاهایتان را بکشید و در این حین برای چند لحظه از نگاه کردن و خیره شدن به صفحه نمایشگر بپرهیزید. این عمل باعث جلوگیری از ایجاد لخته های خون در پاهای شما می گردد. به خاطر داشته باشید که لخته شدن خون در کاربران میانسال رایانه بسیار معمول است.

* یاد بگیرید که چگونه اعضای بدن خود را نرمش دهید. برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنید. هرگز سر خود را در اطراف گردن به صورت دایره وار نچرخانید. این عمل باعث صدمه دیدن مفاصل گردن شما می شود.

* اگر مدت زیادی مشغول تایپ کردن هستید، برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار بچرخانید و ورزش دهید. این کار باعث جلوگیری از ابتلا به سندرم مچ دست می شود.

* از قوز کردن به سمت جلو و روی صفحه کلید خودداری نمایید.

* هر چند لحظه یک بار چند نفس عمیق بکشید. اگر برایتان امکان دارد در هوای آزاد این نفس ها را بکشید که مقداری هوای تازه وارد شش های تان شود.

* زمانی که نشسته اید ، پاهای خود را روی پنجه برده و دوباره روی زمین بگذارید. آن قدر این کار را انجام دهید تا پاهایتان کمی خسته شود. این کار را برای یک ساعت به صورت مداوم انجام دهید . این حرکت باعث تقویت ساق پاهای شما می شود .

* یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و عادت کنید که هر نیم ساعت آب بنوشید . اگر این عمل را دائما انجام دهید احساس خواهید کرد که هوشیارتر هستید و در دراز مدت لاغر خواهید شد.

* پشتی صندلی خود را عقب ببرید و به کمر خود زاویه ی بیشتر از 90 درجه بدهید.

* از سلامت چشمان خود غافل نشوید. خیره شدن به صفحه نمایش رایانه برای مدت طولانی برای چشمان شما مضر است، پس به چشمان خود استراحت دهید و هر چند مدت یک بار آنها را ببندید. محیط کار نباید خیلی پر نور یا تاریک باشد تا به چشم شما فشار وارد نشود. درد، سرخی و سوزش و آب‌ریزش چشم، احساس تاری دید که به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می‌شوند، از عوارض چشمی کار زیاد و نادرست با رایانه هستند

یه مطلب جالب!!

تحقیق مورد نظر در دانشگاه هاروارد بر روی 167 هزار نفر در طول 4 تا 14 سال صورت گرفته است. در این تحقیق عادات سلامتی و غذایی شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفته که یکی از این عادات، ساعت های نشستن افراد در طول روز است. محققان با بررسی و ترکیب شرایط موجود ریسک مرگ ناشی از نشستن زیاد را در آزمایش های خود محاسبه کردند. 

براساس این تحقیق مردم آمریکا با نشستن بیش از سه ساعت در طول روز 2 سال از عمر خود را از دست می دهند و هم چنین نشستن بیش از دو ساعت برای تماشای تلویزیون باعث کاهش عمر انسان به مدت 1.4 سال می گردد. محققان به این نتیجه رسیدند که با کاهش زمان نشستن در طول روز میتوانید امید به زندگی را در خود افزایش دهید. 

نشستن طولانی مدت حتی برای کسانی که تمرینات ورزشی زیاد و منظم هم دارند ممکن است خطرساز باشد. پس بهتر است یک تصمیم جدی برای کم کردن عوارض ناشی از این خطر گرفته شود. اما آیا در دنیای امروز چنین کاری امکان دارد؟ پیشرفت تکنولوژی روز به روز باعث کم تر شدن فعالیت های بدنی انسان ها می شود. همه ما بیشتر وقت مان را پشت کامپیوتر سپری می کنیم، پس با این شرایط بهتر است لااقل عادت درست نشستن بر روی صندلی را در خودمان تقویت کرده و یا به دنبال یک راه حل بهتر برای کم کردن آسیب های ناشی از نشستن زیاد باشیم و سعی کنیم بعد از هر یک ساعت نشستن مدتی را از جای خود برخاسته و قدم بزنیم. 



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:دوشنبه 31 تیر 1392 12:21 ب.ظ

buy sildenafil viagra
سه شنبه 23 مرداد 1397 02:56 ق.ظ

Amazing stuff. Many thanks!
how to find viagra cheap generic viagra online pharmacy buy generic viagra online uk next day delivery viagra how to buy sildenafil uk online buy viagra 50mg buy sildenafil citrate online order online pharmacy buy viagra prescription online generic sildenafil citrate
http://kawanboni.com/
یکشنبه 21 مرداد 1397 10:20 ب.ظ

Many thanks! Good stuff.
cialis prezzo di mercato we choice cialis uk cialis venta a domicilio cialis uk the best site cialis tablets cialis pills in singapore cialis generico postepay cialis lowest price get cheap cialis buy brand cialis cheap
Buy generic cialis
دوشنبه 7 خرداد 1397 02:05 ق.ظ

Incredible tons of good material!
chinese cialis 50 mg cialis dosage achat cialis en europe cialis great britain cialis 100 mg 30 tablet cialis rezeptfrei cialis en mexico precio cialis uk next day cialis for sale south africa buy cialis online nz
Viagra lowest price
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 03:17 ق.ظ

Valuable tips. Many thanks!
viagra viagra buy viagra sildenafil citrate buy viagra walgreens how to buy real viagra online price of viagra buy brand viagra how to buy cheap viagra online best site to buy viagra where to buy viagra without a prescription buy viagra with no prescription
Buy cialis online
جمعه 3 فروردین 1397 03:18 ب.ظ

Thanks a lot. Quite a lot of forum posts!

india cialis 100mg cost cialis dosage amounts cialis uk brand cialis nl generic cialis pro canadian discount cialis cialis en mexico precio prezzo cialis a buon mercato pastillas cialis y alcoho generic cialis pro
Cialisenere
یکشنبه 27 اسفند 1396 10:04 ب.ظ

Wow loads of terrific advice!
buy cheap cialis in uk cialis daily dose generic cialis rezeptfrei generic cialis at the pharmacy cialis for sale in europa we use it 50 mg cialis dose enter site very cheap cialis we like it cialis price cialis uk cialis prices in england
tooba
یکشنبه 6 مرداد 1392 08:01 ب.ظ
سلام میدونستم عوارض داره ولی نه اینقد
سارا
جمعه 4 مرداد 1392 04:48 ق.ظ
چه جالب!
حتما می رعایتم!:)
دخمل بابا
پنجشنبه 3 مرداد 1392 04:21 ب.ظ
are diye khoda mano be onvan nemone tovlid kard bad did be dard nemikhoram ye name bish az had oskol tashrif daram tovolid in daste az sadaf ha ro motevaghef kard
shamim
پنجشنبه 3 مرداد 1392 02:13 ب.ظ
سلام داداش.پستت خیلی جالب بود.
چرا خوش شانس؟؟
aramesh
دوشنبه 31 تیر 1392 05:26 ب.ظ
سلام سعید جون نیستیا
mahsa
دوشنبه 31 تیر 1392 03:13 ب.ظ
سلام دوکی جون خوبی

افتخار نمیدی به وبلاگم سر بزنی
سحر
دوشنبه 31 تیر 1392 02:41 ب.ظ
سلام خوبی؟
دوست دارم بیایی با هم تبادل لینک کنیم تا هم بازدید کننده وبت بره بالا هم من بازم بتونم بهت سر بزنم میدونی چرا ؟چون اگه وبت را ثبت کنی من آدرس وبلاگت را دارم در ضمن من هر روز به دوستام سر میزنم منتظرت هستم
مینا
دوشنبه 31 تیر 1392 02:08 ب.ظ
سلام وبلاگ زیبایی داری برای افزایش بازدید وبلاگت میتونی به آدرس زیر ثبتش کنی تا منم بتاونم هر روز بهت سر بزنم و به بزرگترین دایرکتوری وبلاگ نویسان ایران بپیوندی ممنون
http://fabner.net
دوشنبه 31 تیر 1392 12:42 ب.ظ
من نمی خوام بمیرم منی که 25 ساعت در روز پا کامپیوترم چی یعنی هر لحظه امکان مرگم هست

وای خدایا

سعید چرا این پست رو گذاشتی الان من غمباد می گیرم و تا لحظه ی مرگم دیه پای کامپیوتر نمیام

دروغ محض بود

من حتی لحظه ی مرگ هم پای کامپیوترم این رو قول می دم
دخمل بابا
دوشنبه 31 تیر 1392 12:40 ب.ظ
خودم اولم اینجا

من اره من کلی فرق دارم

من الان می گم سلام دو مین دیه باز سلام می کنم سه مین بعدش دوباره احوال پرسی حافظه ی من شوته

تو کلاسا همه منو به عنوان ماهی قرمز میشناسن

بم می گن میری بر می گردی میگی ها اینجا کجاس من کیم تو کی هستی

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر